دریاچه سوان، از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشور ارمنستان بوده و به چشم آبی ارمنستان شهرت دارد. این دریاچه که در فاصله نزدیکی از شهر ایروان قرار دارد، برای مردم ارمنستان حکم دریا داشته و در نقشه این کشور مانند جواهری می‌درخشد.

دریاچه سوان ارمنستان از لحاظ آب‌وهوایی در تابستان بسیار ایده‌آل بوده و در لیست مکان‌های گردشگری این کشور قرار دارد. شما می‌توانید علاوه بر تفریحات کنار دریاچه سوان، ساعات خوشی را نیز به بازدید جاذبه‌های تاریخی اطراف این دریاچه بگذرانید. در این مطلب از آژانس مسافرتی و گردشگری قصران گشت، شما به صورت کامل با دریاچه سوان واقع در کشور ارمنستان آشنا خواهید شد.

دریاچه سوان ارمنستان

معرفی دریاچه سوان ارمنستان

دریاچه سوان، در ۶۰ کیلومتری شمال شرقی شهر ایروان و در ارتفاعات ۱۹۱۶ متری سطح دریا و در استان گغارکونیک واقع شده است. جالب است بدانید که دریاچه سوان، بزرگ‌ترین دریاچه با آب شرب منطقه قفقاز و همچنین بزرگ‌ترین دریاچه‌ کوهستانی آب شیرین در جهان به شمار می‌آید.

در واقع حدود ۳۶ جویبار به دریاچه سوان ریخته می‌شود و تنها رودخانه هرازدان واقع در استان کوتایک از این دریاچه سرچشمه می‌گیرد. آب دریاچه سوان به صورت میانگین، حدود ۲۰ تا ۲۵ روز از سال به صورت یخ‌زده است.

در مورد مساحت حوضه دریاچه باید گفت که مقدار آن ۵۰۰۰ کیلومترمربع یعنی برابر یک ششم مساحت کل کشور ارمنستان است. در حال حاضر عمیق‌ترین نقطه دریاچه سوان در حدود ۸۶ متر و به صورت کلی میانگین عمق آن ۲۶.۵ متر است.

به علت کوهستانی و مرتفع بودن این منطقه، آب و هوای آن خنک و مطلوب بوده و این موضوع موجب شده است تا این دریاچه از جاذبه‌های محبوب‌ گردشگری در کشور ارمنستان باشد. تمامی بازدیدکنندگان این امکان را دارند تا با بازدید از این مکان و استفاده از امکانات تفریحی آنجا، اوقات خوبی را برای خودشان فراهم کنند. به همین علت توصیه می‌شود که حتما بازدید از سوان را در برنامه سفر خود با تور ارمنستان قرار دهید.

تاریخچه دریاچه سوان

قدمت و تاریخچه دریاچه سوان به ۲۵ الی ۳۰ هزار سال قبل برمی‌گردد. البته با نگاهی دقیق‌تر به پیشینه این پهنه وسیع، باید گفت که نخستین جرقه پیدایش این دریاچه، در دوران کواترنری و در حدود ۲.۵ میلیون سال پیش زده شده است. در آن هنگام، در فرآیند ساخت و جابجایی پوسته‌های زمین، دریاچه‌ای پدید آمد که اندازه آن  ۱۰ برابر دریاچه کنونی بود.

در دورانی که اتحاد جماهیر شوروی بر کشور ارمنستان حکومت می‌کرد، به علت برداشت بیش از اندازه منابع آبی جهت آبیاری زمین‌های آرارات و همچنین تولید برق نیروگاه‌ها در شهر هرازدان، سطح آب دریاچه سوان در حدود ۲۰ متر کاهش یافته و تقریبا ۴۰ درصد از حجم آب دریاچه از بین رفت.

بعد از فروپاشی حکومت جماهیر شوروی، به منظور هدایت آب رودخانه‌های کوهستانی به سوی دریاچه سوان، دو تونل زیرزمینی حفر گردیدند. این پروژه‌ بسیار موفقیت ‌آمیز بود و موجب شد تا فرآیند کاهش سطح آب دریاچه به کندی صورت گیرد. در گذشته عمق دریاچه سوان، تقریبا ۹۵ متر و حجم آب درون آن، در حدود ۵۸٫۵ کیلومتر مکعب بود.

دریاچه سوان

اهمیت دریاچه سوان برای مردم ارمنستان

در میان شهروندان ارمنستان، دریاچه سوان به عنوان یک گنجینه ملی و بسیار ارزشمند شناخته شده است. این دریاچه‌ در کنار دریاچه‌هایی چون ارومیه و وان، در فهرست دریاچه‌های مشهور منطقه قرار دارد.

در حقیقت دریاچه سوان، یک منبع مهم جهت آبیاری زمین‌های کشاورزی، تولید ارزان برق، ماهیگیری و همچنین یک مکان جذاب و مهیج برای تفریحات آبی است. لازم به ذکر است که بیشتر از ۹۰ درصد از صید ماهی و همچنین حدود ۸۰ درصد از صید خرچنگ ارمنستان از طریق این دریاچه تامین می‌شود. در سال ۲۰۱۱ دریاچه سوان ارمنستان، به عنوان یک اکوسیستم استراتژیک و ارزشمند از نظر زیست محیطی، علمی، اقتصادی، اقلیمی اجتماعی، تفریحی، پزشکی، فرهنگی، زیبایی ‌شناسی و معنوی در این کشور معرفی شد. 

لازم به ذکر است که به مرور زمان، وجود برخی مداخلات انسانی در دریاچه سوان، موجب آن شد تا علاوه بر کاهش عمق و حجم آب دریاچه، تغییرات گسترده‌ای نیز در اکوسیستم این منطقه صورت گیرد. از نمونه‌های این مداخلات انسانی باید به شکار بی‌رویه قزل آلا در دریاچه سوان اشاره کرد. در گذشته ماهی قزل آلا در حدود ۳۰ درصد از جمعیت ماهیان این دریاچه را تشکیل می‌داد که در حال حاضر این ماهی در خطر انقراض است. 

فلسفه نام گذاری دریاچه سوان

در مورد فلسفه نامگذاری دریاچه سوان در ابتدا باید گفت  که تمدن اورارتویی از لحاظ جغرافیایی در نزدیکی دریاچه وان، دریاچه ارومیه، سرزمین کوهستانی و ناحیه آناتولی شرقی یا ترکیه امروزی قرار داشت. در حقیقت مردم اورارتو از نیاکان ارمنی‌ها و گرجی‌ها بودند. در واقع اکثر متخصصان زبان و فرهنگ کشور ارمنستان بر این باور هستند که نام دریاچه سوان به معنای «سرزمین دریاچه‌ها» بوده که از ریشه اورارتویی سیونا برگرفته شده است.

اورارتو نام تمدنی در عصر آهن است و در گذشته به پادشاهی وان و پادشاهی آرارات گفته ‌می‌شد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بیشتر باستان شناسانی که در حال انجام مطالعه در این منطقه هستند، بر روی کتیبه‌های باستانی منطقه آدزبرد در این منطقه، اسم این دریاچه را مشاهده کرده‌اند که این امر خود گواهی بر این موضوع خواهد بود.

پوشش گیاهی و جانوری دریاچه سوان

به علت قرار گرفتن دریاچه در پارک ملی سوان، در اطراف این دریاچه انواع درختان بخصوص کاج و پوشش‌های گیاهی و جانوری مختلف وجود دارد. تنوع پوشش گیاهی و جانوری به ویژه پرندگان دریاچه سوان ارمنستان به اندازه‌ای زیاد است که نمی‌توان در این مطلب به آن‌ها اشاره کرد.

از معروف‌ترین گونه‌های آبزیان کشور ارمنستان باید به ماهی قزل‌آلا ایشخان به معنای شاهزاده بومی اشاره کرد که به گل ماهی سوان نیز شناخته می‌شود. به دلیل سرد بودن دمای آب این دریاچه، تنها برخی از آبزیان خاص می‌توانند در آن زندگی ‌کنند که از نمونه آن‌ها باید به آزاد ماهی چشمه‌ای و ماهی قرمز اشاره نمود. علاوه بر آن دریاچه سوان خانه گونه‌های مختلف پرندگان بوده و در فصل‌های بهار و تابستان، مرغ‌های دریایی و پرندگان مهاجر از سوی کشورهای اطراف به این منطقه سفر می‌کنند.

دریاچه سوان ایروان

جاهای دیدنی نزدیک دریاچه سوان

چنانچه شما برای گردشگری به دریاچه سوان سفر کردید، توصیه می‌شود تا حتما از جاهای دیدنی اطراف دریاچه بازدید کنید. در نزدیکی این دریاچه، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی ارزشمندی را می‌توانید ببینید. در ادامه آژانس جهانگردی قصران گشت، به چند مورد از محبوب‌ترین و مهم‌ترین اماکن دیدنی نزدیک دریاچه سوان اشاره می‌نماید:

  •  پارک ملی سوان

پارک ملی سوان شامل دریاچه سوان و محوطه طبیعی اطراف آن است. این پارک با برخورداری از مناظر زیبا و طبیعی، یکی از چهار نمونه پارک ملی محافظت ‌شده در ارمنستان محسوب می‌شود. پارک ملی سوان در سال ۱۹۷۸ به منظور حفاظت از این منطقه ساخته و تأسیس شد.

قبرستان نوراتوس

  • قبرستان نوراتوس

قبرستان نوراتوس که از زمان‌های بسیار دور در قرون وسطی به یادگار باقیمانده است، به علت نزدیکی به دریاچه سوان و همچنین برخورداری از هزاران خاچکاری یا سنگ قبر، بسیار شناخته و معروف شده است. بیشتر بازدیدکنندگان از دریاچه سوان، به این گورستان نیز سری می‌زنند.

روستای نرکین گتاشن

  • روستای نرکین گتاشن

روستای نرکین گتاشن، از جمله جاذبه های گردشگری ارمنستان محسوب می‌شود که در استان گغارکونیک و در جنوب غرب دریاچه سوان واقع شده است. در صورتی که برای بازدید به دریاچه سوان رفتید، حتما به این روستا نیز سری بزنید.

صومعه هایراوانک

  • صومعه هایراوانک

هایراوانک یک صومعه حواری ارمنی بوده که در ساحل دریاچه سوان قرار گرفته است. کار طراحی و ساخت این صومعه در سده نهم میلادی و به سبک معماری ارمنی شروع شده است. ساخت صومعه هایراوانک در سده دوازدهم به انتها رسیده و یک گورستان کوچک نیز در نزدیکی این صومعه واقع شده است.

 صومعه سواناوانک

  •  صومعه سواناوانک

سواناوانک که در حقیقت معنای صومعه سوان را می‌دهد، به مجموعه صومعه حواری ارمنی گفته می‌شود که در استان گغارکونیک، در شمال غربی ساحل دریاچه و در اطراف شهر سوان، بر روی سطح تپه‌ای جای گرفته است. این صومعه در قرن ۹ میلادی به وسیله شاهدخت ماریام دختر آشوت یکم ساخته شده است.

امکانات دریاچه سوان ارمنستان

در دریاچه سوان ارمنستان، امکانات بسیاری برای اقامت و تفریح گردشگران وجود دارد. در نتیجه بازدیدکنندگان دغدغه‌ای بابت کمبود امکانات رفاهی در این منطقه نخواهند داشت. برخی از امکانات مهم دریاچه سوان عبارتند از:

  • انواع کافه رستوران
  • تفریحات آبی اطراف دریاچه
  • کرایه دوچرخه جهت دوچرخه‌ سواری اطراف دریاچه
  •  سرویس بهداشتی
  • زمین‌های ورزشی
  • کمک‌های اولیه و نجات
  • زمین بازی مخصوص کودکان
  • پارکینگ رایگان

اطراف دریاچه

اقامت در اطراف دریاچه سوان

برای اقامت در اطراف دریاچه سوان، هتل‌های بسیار زیادی وجود دارند. شما می‌توانید برای اقامت خود در این منطقه، از هتل‌های لوکس گرفته تا اقامتگاه‌های بومگردی را انتخاب کنید. البته این انتخاب بستگی به میزان بودجه و سلیقه شما برای اقامت دارد. بنابراین این امکان برای شما وجود دارد که برای اجاره هتل‌ها و اقامتگاه‌های این منطقه با قیمت‌های مختلف اقدام کنید. در مورد بهترین هتل‌های اطراف دریاچه سوان باید گفت که شامل موارد زیر هستند:

  • هتل ازیس
  • نویلند هتل
  • هتل بلو سوان
  • پارک آبی و هتل هارسنگر
  • ست وسترن
  • بوهمین هتل ریزوت
  • هتل لواش

تفریحات امکان پذیر در دریاچه سوان

از جمله تفریحاتی که شما به عنوان یک گردشگر می‌توانید در دریاچه سوان و منطقه اطراف آن تجربه کنید، عبارتند از:‌

  • شنا و آب تنی در سواحل عمومی
  • جت اسکی و قایق سواری در اسکله‌ها
  • حمام آفتاب
  • پاراگلایدر سواری
  • کایت سرفینگ
  • اسکی و اسنوبورد
  • ماهیگیری
  • ویک بوردینگ
  • کایت کاتاماران
  • وایند سرفینگ یا باد موج سواری
  • عکاسی
  • پیاده‌روی در اطراف دریاچه

مسیر دسترسی به دریاچه سوان ارمنستان

دریاچه سوان، از سواحل مختلفی در شهرهای گوناگون ایروان برخوردار است که بهترین این ساحل‌ها، در شهر سوان واقع شده است. این شهر در حدود ۶۰ کیلومتر با شهر ایروان فاصله داشته و برای رفتن به آن می‌توانید از مسیرهای مختلفی بروید.

به منظور دسترسی به دریاچه سوان باید از وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند قطار، اتوبوس، تاکسی و … استفاده نمایید. انتخاب مسیر دسترسی به دریاچه سوان و همچنین وسایل حمل‌ونقل مربوطه، به میزان زمان، صبر، بودجه و خواسته‌های شما بستگی خواهد داشت. 

بهترین زمان برای بازدید از دریاچه سوان

منطقه‌ای که دریاچه سوان در آن واقع شده است، مرتفع و کوهستانی بوده و این امر باعث شده تا آب‌وهوای این منطقه در تمام روزهای سال در مقایسه با ایروان، خنک‌‌تر باشد. بهترین زمان جهت اخذ ویزای ارمنستان به منظور سفر به سوان، با علایق و سطح تحمل شما در شرایط مختلف آب‌وهوایی ارتباط مستقیمی دارد. چنانچه شما ترجیح می‌دهید در هوای گرم به فعالیت‌های آبی در این مکان بپردازید، سفر در تابستان می‌تواند گزینه مطلوبی برایتان باشد.

اما اگر تمایل دارید از شلوغی دور بوده و هوای خنکی را تجربه کنید، بهترین زمان سفر برای شما، فصل‌های بهار و پاییز خواهد بود. فصل زمستان نیز برای آن دسته از افرادی که در جستجوی ورزش‌های زمستانی و همچنین مناظری خاص و پوشیده از برف هستند، ایده‌آل است. البته باید توجه داشته باشید که آب‌وهوای این دریاچه در فصل زمستان سرد بوده و آب دریاچه یخ می‌زند.

به ‌طور کلی باید گفت که بهترین زمان سفر و گشت‌وگذار و مشاهده جاهای دیدنی دریاچه سوان در میان بازدیدکنندگان، فصل‌های بهار و تابستان است. در فصل بهار، دریاچه سوان با برخورداری از گستره‌ای به رنگ سبز آبی، دشت‌ها، شکوفه‌ها و تپه‌های سرسبز، مناظر بکر و بی‌نظیری را برای گردشگران رقم می‌زند.

این گردشگران می‌توانند با انتخاب فصل تابستان، از ورزش‌های آبی متنوع در دمای مطبوع ۱۸ تا ۲۰ درجه لذت ببرند. دریاچه سوان در فصل پاییز با مناظری جادویی با رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز و آب‌وهوایی خنک در انتظار گردشگران است. در فصل زمستان‌ نیز این دریاچه با چشم‌اندازهای برفی و زیبا، میزبان گردشگران خواهد بود.

دریاچه سوان در ارمنستان

 نکاتی مهم برای سفر به دریاچه سوان

در این بخش به برخی از نکات مهم که لازم است در سفر به دریاچه سوان بدانید، خواهیم پرداخت:

  • اگر از شلوغی فراری هستید، توصیه می‌شود که در روزهای پایانی هفته‌، به این دریاچه سفر نکنید.
  • حتی در صورتی که شما در تابستان به این مکان سفر می‌کنید، بهتر است حتما لباس گرم با خود همراه داشته باشید.
  • توصیه می‌شود که حتما ماهی مخصوص بومی این دریاچه را در رستوران‌های نزدیک دریاچه میل کنید.
  • حتما جاهای دیدنی اطراف این دریاچه به خصوص از کلیساها دیدن نمایید.
  • دوچرخه‌ سواری دور دریاچه را حتما تجربه کنید.
  • با خود عینک آفتابی و کلاه نقاب‌دار به همراه ببرید.
  • توصیه می‌شود که از تفریحات آبی دریاچه سوان غافل نشوید.
  • از احترام به فرهنگ مردم این منطقه غافل نشوید.
  • از محیط زیست مراقبت کرده و اصلا در آب دریاچه یا اطراف آن زباله نریزید.

نتیجه گیری

دریاچه سوان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین دریاچه‌های کوهستانی ارمنستان، با آب‌وهوای خنک و مطبوع در تابستان، مقصدی محبوب برای گردشگران داخلی و خارجی است. جاذبه‌های طبیعی این منطقه، مانند سواحل زیبا، فرصت‌های بی‌نظیر برای ورزش‌های آبی، و مناظر کوهستانی خیره‌کننده، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای مسافران فراهم می‌کند. همچنین وجود صومعه‌های تاریخی در اطراف دریاچه، سفری معنوی و فرهنگی را نیز در کنار تفریحات طبیعی رقم می‌زند و این مکان را به یکی از نمادهای گردشگری ارمنستان تبدیل کرده است. اگر قصد دارید با تور ارمنستان از این دریاچه باشکوه دیدن کنید، می‌توانید با آژانس گردشگری قصران گشت ارتباط بگیرید.

سوالات متداول

  • دریاچه سوان کجاست و چگونه می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد؟
    دریاچه سوان در شرق ارمنستان واقع شده و دسترسی به آن از طریق خودرو یا اتوبوس از ایروان امکان‌پذیر است.
  • بهترین زمان برای بازدید از دریاچه سوان چه زمانی است؟
    بهترین زمان برای بازدید از دریاچه سوان فصل تابستان (ژوئن تا سپتامبر) است، زمانی که آب‌وهوای خنک و دلپذیری دارد.
  • آیا دریاچه سوان امکانات تفریحی دارد؟
    بله، دریاچه سوان امکانات متنوعی مانند قایق‌سواری، ماهی‌گیری و ورزش‌های آبی را ارائه می‌دهد.

بنر تماس قصران گشت